Detailhandelsbedrijf Macintosh Retail Group heeft over 2013 een nettoverlies geleden van 12,1 miljoen euro, tegen een min van 126 miljoen euro een jaar eerder, toen het resultaat werd gedrukt door kosten voor het sluiten van een groot aantal winkels. Dat blijkt uit de definitieve cijfers die Macintosh donderdag publiceerde.

Macintosh kwam eerder deze maand al met een tussentijds handelsbericht naar buiten. Toen werd gemeld dat de omzet vorig jaar met 8 procent is gedaald naar 822,1 miljoen euro. Begin 2013 kondigde Macintosh aan binnen 3 jaar ruim 110 winkels te zullen sluiten. In 2013 sloten 30 vestigingen de deuren. Op de Britse markt werden juist nieuwe winkels geopend, omdat daar de meeste kansen voor groei worden gezien.

Topman Frank De Moor sprak van een van de zwaarste jaren uit de geschiedenis van de onderneming.

Consumentenvertrouwen

Volgens Macintosh wist een positief operationeel bedrijfsresultaat (ebit) in het vierde kwartaal de eerste drie kwartalen van het jaar grotendeels te compenseren. In de eerste 6 maanden kwam dit resultaat uit op 13 miljoen euro negatief, in de tweede helft op 12 miljoen euro positief. Ter vergelijking, in de tweede helft van 2012 was nog sprake van een positief resultaat van 25,8 miljoen euro.

De eigenaar van ketens als Dolcis, Manfield en Kwantum gaf aan dat de eerste signalen voor economische verbetering positief zijn voor het consumentenvertrouwen en dat er een herstelbeweging lijkt te zijn ingezet. Het bedrijf wil echter nog geen uitspraken doen voor heel 2014 wat betreft omzet en resultaat, omdat het herstel nog broos is.

Wel denkt Macintosh dat het operationele bedrijfsresultaat in de eerste helft van het jaar negatief zal uitkomen, vanwege seizoensinvloeden bij het onderdeel Fashion.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl